sobota, 9 kwietnia 2016

[8] What if? A co gdyby? aut. Randall Munroe


Tytuł: What if? A co gdyby?
Tytuł oryginalny: What if?
Wydawnictwo Czarna Owca
Autor: Randall Munroe
318 stron
Nie jestem fanką matematyki w żadnej postaci. Co innego z fizyką, którą całkiem lubię, aczkolwiek nie jest to miłość. Jednak ani nienawiść matematyki, ani całkiem-lubienie fizyki nie sprowadziło minie do tej książki. Była to  niewiedza i kiepski system skojarzeń. Zupełnie nie wiedziałam o czym jest "What if?", a okładka, tytuł, notatka z okładki i opis, który gdzieś przeczytałam wprowadziły mnie w błąd, bowiem myślałam, iż ta książka odpowiada na pytania zadawane w przeszłości przez [nas jako] dzieci, na które nie znaleźliśmy odpowiedzi u rodziców, typu: "Dlaczego niebo jest niebieskie?" Już teraz mam świadomość,że było to głupie, bo przecież już wiem, że jest to efekt rozpraszania światła oraz paru zjawisk optycznych. W każdym razie, książka zainteresowała mnie na tyle, że jak tylko pojawiła się w bibliotece, to pobiegłam ją sprawdzić. I... to, co w niej znalazłam okazało się dużo lepsze od przewidywań.



Nie znalazłam nudnej książki z banalnymi pytaniami, tylko zakręcone i wyczerpujące odpowiedzi na nonsensowne pytania. Przy wielu z nich śmiałam się w głos. Odpowiedzi Randalla są zabawne a przy tym naukowe i uczące. No bo kto nie chce poznać odpowiedzi na pytanie: "Co by się stało, gdybyśmy stworzyli układ okresowy pierwiastków z  cegieł w kształcie sześcianów, a każda cegła byłaby zbudowana tylko z jednego pierwiastka"? Absurdalność tych pytań wykracza poza ludzkie pojęcie. Nigdy w życiu nie zastanawiałam się nawet nad połową z omawianych w książce spraw. To coś niesamowitego.

Obok ciekawego tekstu znajdziemy mnóstwo zabawnych obrazków, które ilustrują skomplikowane naukowe operacje, jakie funduje autor. Odgrywają one bardzo ważną rolę, ponieważ Randall Munroe z zawodu jest rysownikiem-amatorem i naprawdę fenomenalnie mu to wychodzi. Są tak zabawne i idealnie przedstawiają, co się dzieje z przedmiotem badań.

Odpowiedzi na pytania są zazwyczaj niesamowicie wyczerpujące, długie i chorobliwie hipotetyczne. Jednakże, dla tych, co nie lubią długich wywodów autor wprowadził 'cykl' pt. "Dziwne (i niepokojące) pytania z What if? Skrzynka odbiorcza nr..." (w zależności która to z kolei propozycja, w odpowiedni sposób ją numeruje). Znajdziecie tam wiele różnych zabawnych odpowiedzi na te najbardziej nonsensowne pytania w formie obrazków:
A to po angielsku:
Myślę, że to mówi samo za siebie. Uwielbiam tę książkę i bardzo się cieszę, ze miałam przyjemność ją przeczytać. Super, ze są tace ludzie jak Randall Munroe, którzy potrafią połączyć dobrą zabawę z nauką. Dzięki!

3 komentarze:

  1. Nie przepadam za żadnymi ścisłymi przedmiotami, ale skoro mówisz, że jest to przedstawione w tak przyjemny i zabawny sposób, to być może kiedyś po nią sięgnę i zmienię nastawienie :)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jako stuprocentowy human, nie wiem czy spodobałaby mi się ta książka, ale może kiedyś po nią sięgnę :)


    Pozdrawiam,
    http://miedzypolkami-ksiazki.blogspot.com/2016/04/zwiadowcy-ponacy-most.html

    OdpowiedzUsuń